Brev:
Hyppigere afføring efter start med skemad
2. maj 2024
Alder:
6 mdr.
Hyppigere afføring efter start med skemad
Hej Helen
Tak for din brevkasse og dine gode bøger!
Min søn, som nu er blevet 6 måneder gammel er startet på skemad for ca. 3 uger siden. Han tilbydes grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen og vi følger din dagsplan fra bogen om børn og mad. Jeg ved derfor også, at vi skal begynde med flere måltider dagligt, og han virker umiddelbart også glad for maden og spiser fint, men når jeg holder lidt tilbage, så er det fordi hans afføring har ændret sig meget efter at vi er begyndt at give ham grød og mos.
Jeg troede faktisk, at den lidt fastere mad ville gøre afføringen hårdere og var bekymret for, om han kunne få forstoppelse, men det faktisk det modsatte. Afføringen er ofte grøn-brun i farven og ofte har han afføring 3 gange dagligt, hvor han tidligere havde afføring en gang dagligt eller nogle gange sprang en dag over.
Jeg synes også, at han har mere luft i maven og det er ofte man kan høre at hans mave rumler.
Er det normalt? Er det bare fordi han skal vænnes til at spise andet end mælk? Skal han have mere tid før jeg servere mere mad for ham? Jeg er urolig for at tilbyde mere mad, hvis han har svært ved at fordøje det. Kan hans maveuro skyldes noget andet end mad? Jeg synes ikke, at han selv virker påvirket af det. Han er en stor dreng på ca. 9 kg og han måler ca. 72 cm.
Kærlig hilsen
Mor til M